Preventned interventies

donderdag 11 mei 2017

‘Alles wat je aandacht geeft, groeit’ is een bekend gezegde. En het is ook nog eens waar. Geef je aandacht aan je medewerkers dan voelen zij zich gehoord en gezien. Dat is één voordeel.

Nog meer voordelen zijn dat je als leidinggevende weet wat er speelt in jouw team, en bij jouw medewerkers persoonlijk. Daarnaast krijg je van hen uit eigen mond te horen wat er anders zou kunnen. En krijgen zij meer verantwoordelijkheid voor hun eigen uitdagingen. Als je daar tenminste naar vraagt en hen de mogelijkheid geeft om het zelf aan te pakken.

Hieronder 3 tips die onze klanten effectief hebben toegepast om hun medewerkers meer te betrekken bij de werkzaamheden en meer eigen regie te nemen (en te krijgen!). Deze tips komen uit de business cases op onze website.

Tip 1: Het Verbeterbord

Bij Schaeffler hebben VINI sessies geleid tot een concrete actie: het ‘verbeterbord’. Op elke afdeling staat een whiteboard met de KPI’s en activiteiten van de afdeling. De leidinggevende start iedere ochtend met een kick-of van 15 minuten waarin het team de dag indeelt. Zaken die men zoal bespreekt zijn: Wat zijn onze doelen van vandaag? Hoe voel je jezelf? Welke taken kun je vandaag op je nemen? Wat speelt er in de rest van de organisatie? Medewerkers zijn betrokken en voelen zich serieus genomen.
Zie business case Schaeffler

Tip 2: Afspraak is afspraak

Bij Romaro Schoonmaakbedrijf hebben ze een heel simpele afspraak gemaakt met hun medewerkers: in de gehele organisatie geldt: ‘Afspraak is afspraak’. Medewerkers weten dat als zij een vraag stellen aan hun leidinggevende, zij op korte termijn een antwoord krijgen. Dat geeft vertrouwen. Medewerkers ervaren het werk daardoor als minder zwaar.
Zie business case OSB (Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten)

Tip 3: Haal meer informatie uit een stuurgroep

Zorg voor breed draagvlak onder de medewerkers. Dit kan door een stuurgroep te formeren. Optimale afstemming bereik je niet door je plan vooraf al helemaal klaar te hebben, maar juist door alle betrokkenen serieus te laten meedenken. Zorg ook dat je stuurgroep voldoende breed is en bestaat uit alle lagen van de organisatie.
Zie business case Elkerliek Ziekenhuis

BonusTip : Communiceren!

Vertrouwen is het sleutelwoord voor een geslaagde aanpak. Openheid over het hoe en waarom van de aandacht bevordert het vertrouwen en medewerkers weten waar ze aan toe zijn. Een goed geplande communicatie kan hier zeker aan bijdragen.

Een mooie bijkomstigheid aan deze tips is, dat het niet altijd veel geld hoeft te kosten. Het zijn vrij makkelijk in te zetten tools. Maar let op; er is wel aandacht nodig en continuïteit! Als je er voor gaat, ga er dan ook helemaal voor!

Hulp nodig?

Natuurlijk kunnen wij je hierbij helpen. Met onze resultaatgerichte aanpak verbetert het rendement van jouw organisatie en creëren we mogelijkheden voor medewerkers zodat zij met plezier naar het werk gaan.

Daarnaast hebben wij allerlei tools om medewerkers te betrekken bij de organisatie om zo het gezamenlijke resultaat te behalen.

Zo kunnen wij:
– Een VINI-sessie verzorgen voor teams of stuurgroepen
– Een Workshop werkgeluk voor HR en Financiën/bestuur
– Een Visie-sessie waarin wordt bepaald waar jullie naar toe willen met de organisatie op het gebied van plezier in het werk én rendementsverbetering. (op aanvraag)

Doe er je voordeel mee.

Mirjam PeekMirjam Peek houdt zich bij Preventned bezig met communicatie voor klanten en voor Preventned. Zij schrijft over wat zij ziet waar klanten mee worstelen. Dit doet zij vanuit haar hart om de lezer in beweging te krijgen of bewust te laten worden over zijn of haar inzetbaarheid.