dinsdag 4 februari 2020

Ik heb een hekel aan escape-rooms. Ik word helemaal kriegel als ik me toch weer heb laten overtuigen, en daar dan binnen sta, als een gek overal naar toe loop, en probeer uit te vinden of die ene rare baksteen een onderdeel is van de puzzel. Wat negen van de tien keer natuurlijk niet het geval is….

De teams waar ik in zit hebben nooit, maar dan ook nog nooit binnen de tijd kunnen ‘ontsnappen’.

Wat is er mis met mij, waarom ben ik zo überslecht in escaperooms?

Eindelijk ben ik erachter; er is niets mis met mij of mijn functioneren. Ik ben niet slecht in escaperooms, ik ben gewoon te goed in conceptueel en innovatief denken!

Hoe ik op deze conclusie kom? Om dezelfde reden als waarom bonussen niet werken.

Een bonus werkt niet

Een bonus beloven als beloning van het uitvoeren van een taak heeft niet het gevolg dat mensen productiever werken, meer rendabel zijn of gelukkiger worden van hun werk.

Het begon al bij het aardbeien plukken dat velen van ons vast wel ooit hebben gedaan. Je kon kiezen of je per kistje of per uur betaald wilde krijgen. Ik kende mezelf toen al goed genoeg om voor het uurtarief te kiezen.

Maar ik had de verkeerde keuze gemaakt, want toevallig is aardbeien plukken nu net het soort taak waar een bonus wel bij werkt.  (Bron: Drive, Daniel Pink).

Waarom?
Omdat dit een taak is waar puur mechanische vaardigheden voor nodig zijn.

Beloningen vernauwen je focus.

Hartstikke handig als het duidelijk is wat er moet gebeuren (de aardbeien moeten in een doosje). Zo’n vernauwde focus helpt je om vooruit te kijken en sneller te werken (en als een bezetene door dat veld te rennen om zoveel mogelijk doosjes te vullen per uur). Prachtig hoe het menselijk brein werkt.

Maar het is niet zo heel erg handig bij uitdagingen waar creativiteit, innovativiteit of conceptueel denken voor nodig is, zoals een escaperoom.

Beloningen beperken de focus en vernauwen de open blik die je nodig hebt om nieuwe oplossingen of ideeën voor bestaande problemen te bedenken. Hoe hoger de bonus in het vooruitschiet, hoe beperkter de focus. Met als resultaat een, nou ja, slechter resultaat.

Je kan het als volgt zien: een financiële bonus werkt bij alles wat geautomatiseerd kan worden .

Maar waarom werken targets wel?

In hoeverre zorgt het zetten van targets er wél voor dat mensen productiever werken, meer rendabel zijn of gelukkiger worden van hun werk?

Ook hier hebben we weer te maken met de werking van ons brein en hoe dat dingen doet waar onze logica, of de wetten van de economie, niet altijd bij kan.

Het zit namelijk in onze natuur om de lat steeds hoger te leggen. Om onszelf verder te ontwikkelen, te leren. Ons brein wil ons verder brengen. Dus zodra je een doel behaald, heb je een kortstondig moment van geluk waarna jouw volgende doel gelijk een stukje hoger ligt.

Gelukkig zijn an sich is niet een natuurlijk doel (Meik Wikking, directeur Happiness Research Institute in Kopenhagen).

Een tijd terug heb ik een boek gelezen over hoe zonde het is dat de hoofdpersoon op jonge leeftijd al van alles had bereikt. “Het ergste wat een mens kan overkomen is dat al zijn doelen zijn behaald, en al zijn dromen zijn vervuld”.

Dat vond ik zo’n rake opmerking. Want als je niets meer hebt om na te streven, wat ga je dan doen met je leven? Ons brein is helemaal ingesteld op het nastreven van dingen. Of dat nou het laatste punt op je bucket-list is of een target op je werk.

Daarom werken targets. Met de flinke voetnoot dat er dus níet een financiële incentive aan het behalen van die target moet liggen.

Het enige waar we nog een beetje aan moeten werken met zijn allen is dat we kunnen genieten van het streven, van het moment zelf. En niet alleen van het behalen van onze targets..

Om je daarbij te helpen raad ik je de tedtalk van Shawn Achor aan https://www.ted.com/talks/shawn_achor_the_happy_secret_to_better_work

Oh, ik besef me net dat er bij escaperooms ook geen financiële incentives zijn, en wel een target.
Ik ben er dus echt gewoon slecht in..

Eveline Berende

Eveline Berende regelt bij Preventned de interne processen. Zij is creatief in haar werk en denken en heeft bij van alles gelijk een beeld. Haar blogs gaan over wat haar persoonlijk raakt rondom haar eigen inzetbaarheid ondersteunt door cijfers uit onze database. Herkenbaar, persoonlijk en informatief tegelijk.