Case Envida

Organisatie

Envida (voorheen Vivre)

WerkvermogensMonitor maakte zaken bespreekbaar bij Envida

Het heeft een positieve weerslag op onze medewerkers

Envida is een organisator en aanbieder van woon-, welzijn- en zorgdiensten voor ouderen en chronisch zieken. De organisatie heeft diverse verpleeghuizen, zorgcentra en woningen. Met vijftien locaties, verspreid over Maastricht en Mergelland, biedt Envida een breed pakket aan diensten op maat aan. Duurzame inzetbaarheid is een belangrijk speerpunt in het personeelsbeleid.

Zaken bespreekbaar maken

“De werkvermogensmonitor heeft voor Envida goede resultaten opgeleverd”, vertelt Yvonne Stallinga van Envida.  “De monitor heeft ervoor gezorgd dat mensen zich gesteund voelen om zaken bespreekbaar te maken. Het resultaat voor onze managers is dat de monitor deuren opent en onderwerpen uit de taboesfeer haalt. Het wordt een gedeelde verantwoordelijkheid en heeft, zoals een tussenevaluatie heeft uitgewezen, positieve effecten op het welzijn van de medewerkers.”

Regie bij de medewerker

“Voor ons is het volgende doel om de regie meer bij onze medewerkers neer te leggen”, gaat Stallinga verder. “We hebben onze HR-adviseurs opgeleid om speciale adviesgesprekken te voeren. Dat is best uniek. De meeste organisaties leggen het voeren van deze gesprekken namelijk bij externe partijen neer, maar wij willen graag zelfvoorzienend zijn. Met dit in ons achterhoofd hebben we ook een ontwikkelboog ontwikkeld: een tool op intranet die medewerkers de weg wijst bij vragen over bijvoorbeeld hun loopbaan, sporten en werkdruk. Andere organisaties hebben ook al interesse in dit instrument. ”

Positieve weerslag

Envida merkt verandering en beweging. Stallinga: “Onlangs hebben we de resultaten van een tussenevaluatie binnen gekregen. Onze medewerkers beoordelen de inzet van de werkvermogensmonitor met een 7,2. Dat vind ik een mooi cijfer. Wat ik daarbij bijzonder vind, is dat dertig tot veertig procent van de acties nu door medewerkers zelf worden ondernomen. En ook de leidinggevenden hebben aantoonbaar belangstelling en ondernemen acties. Dit heeft een positieve weerslag op onze medewerkers. Ze zijn productiever en zijn tevreden over wat wij als organisatie voor ze doen. En dat is waar we het voor doen en blijven doen.”

Tekst: Anouk van Leussen
Bron: Website Zorg aan Zet

Cas KnibbelerCas is Trajectadviseur bij Preventned. Hij begeleidt trajecten van klanten in het zuiden van Nederland.