Tevredenheid of geluk - Preventned

dinsdag 10 maart 2020

Het lijkt erop dat de meeste organisaties het heel normaal vinden om jaarlijks een medewerkerstevredenheidsonderzoek te doen. De medewerkers worden bevraagd. Vervolgens is er een mooi rapport, de organisatie is vergeleken met een benchmark en zo is de de klus dan weer gedaan. Het rapport gaat in de kast en de medewerkers gaan weer over tot de orde van de dag.

“Ze zouden eens op moeten houden met die tevredenheidsonderzoeken”, verzucht Prof Dr. Ir. Alex Burdorf van het Eramus MC. “Het stimuleert een ‘6-jes cultuur’. De medewerker heeft zijn stem weer even kunnen laten horen en de leidinggevenden kunnen weer achterover leunen. Want tot concrete actie leidt het zelden.”

Tevredenheid of waarde

Er is een uitstekend alternatief dat aantoonbaar leidt tot verbeteracties richting het rendement van de organisatie en verbetering van het werkgeluk van de medewerkers. Waarmee het gaat om waarde creëren, voor de organisatie én voor de medewerker zelf.

Kijk even naar het volgende filmpje. Het duurt 2 minuten en kan veel opleveren!