woensdag 18 maart 2020

Nu kunnen we het verschil maken

Ondertussen hebben we er allemaal mee te maken, en is corona voor iedereen echt heel erg dichtbij.
Maar hoe we hier mee omgaan kan nogal verschillen…

Een aantal maatregelen zijn voor iedereen gelijk. Denk aan het handen schudden, en op de juiste manier niezen. Thuiswerken als dat maar enigszins mogelijk is, en sinds afgelopen maandag ook, geen fysiek onderwijs meer, uiteten of sporten. Sociale onthouding waar mogelijk.

Voor organisaties betekent het ook nogal wat. Medewerkers die niet thuis kunnen werken maar wel voor de kinderen thuis moeten blijven, medewerkers die besmet zijn, of iemand in huis hebben die besmet is. Klanten die opdrachten terugtrekken, leveringen die uitgesteld worden, opdrachten die niet op tijd af komen door tekort aan medewerkers en ga zo maar door.

Voor elke organisatie betekent deze crisis wel een aanpassing van het een of ander. De grote vraag hierin is: hoe ga je daar als werkgever mee om?

Ga je ervoor om zoveel mogelijk verlies te besparen?

Zet je alles op alles om je bedrijf lopende te houden en de komende weken tot maanden te kunnen overleven? En hoe doe je dat dan?

Ik hoor geluiden van mensen die bovenop al hun zorgen en angsten die ze momenteel hebben, ook nog eens van hun werkgever horen dat ze van die kant niets hoeven te verwachten.

“Als je thuis moet blijven vanwege schoolgaande kinderen, dan kan je daarvoor je verlofdagen gebruiken”.

En bedankt. Dat is inderdaad het eerste wat je wil horen als sluiting van de scholen dreigt.

Of deze dan, toen net duidelijk werd dat thuiswerken de nieuwe standaard wordt, kregen medewerkers van een consultancybedrijf de volgende thuiswerkinstructies:

Het is niet de bedoeling dat kantoorspullen , zoals een beeldscherm, toetsenbord, desinfectiepompjes of stoelen worden meegenomen naar huis.

Okeeeeej……

apart dat medewerkers de hele kantoorinboedel mee naar huis nemen. Maar als ik ineens drie weken thuis moet werken (wat nu het geval is), en ik heb thuis geen spullen om dat een beetje comfortabel te doen, en op kantoor ergonomisch verantwoorde spullen stof staan te vergaren, ja dan heb ik die keuze ook snel gemaakt. Dan leg ik mijn laptophouder, muis en toetsenbord ook in de auto. Daar wil je als organisatie toch ook in faciliteren?

Wat is ‘verlies’ in jouw ogen?

Gelukkig hoor ik ook andere geluiden. Zoals een hotelketen die hun oproepkrachten die al ingeroosterd stonden voor de komende 3 weken, lieten weten gewoon betaald te worden terwijl ze niet komen werken vanwege de landelijke maatregel. Terwijl ze daar officieel geen recht op hebben.

Hoe fijn is dat!? Mensen die leven van loonstrookje tot loonstrookje kunnen door drie weken zonder loon flink in de problemen komen. Maar hun werkgever haalt die zorgen meteen weg. Ik kan me niet voorstellen dat deze medewerkers ooit nog iets anders dan goede dingen over hun werkgever te melden hebben.

Of een partytent-verhuurder die zijn tenten nu inzet als triage-tenten bij ziekenhuizen. Over een mooie purpose gesproken.

En wat vind je van diverse aanbieders van Televisie, Internet en Bellen, die voor al hun klanten de kinder- en film zenderpakketen gratis hebben aangezet. Gewoon, om hun klanten in deze heftige situatie van huisarrest makkelijker deze dagen door te laten komen

Dit zijn de initiatieven die het verschil maken.

Deze ondernemers zien verlies niet zozeer in de misgelopen inzet, maar in de toenemende zorgen, afnemend werkplezier en minder mogelijkheden voor die broodnodige ontspanning.

Hoe kan jij het verschil maken?

Ja, er wordt omzet misgelopen, ja deze pandemie kost meer dan alleen geld voor ondernemers.

Maar deze crisis biedt je ook de kans om het verschil te maken. Om echt iets te kunnen betekenen voor je personeel en je omgeving.

Als je toegeeft aan de paniek en je instinct om brandjes te blussen en alleen aan de korte termijn denkt, dan gaat het mis.

Durf even stil te staan, opnieuw focus te creëren, en dan te bedenken hoe het óók kan.

Dan maak je het verschil, op een positieve manier! Zodat je medewerkers als het hun beurt is, ook op zullen staan voor jou en de organisatie.

Namens het hele team van Preventned, wens ik jou en de mensen in je omgeving een goede gezondheid toe, maar ook de kracht om deze kans te grijpen.

UPDATE: Preventned wil ook het verschil maken voor mede-organisaties. Daarom bieden wij jullie in deze tijden gratis het gebruik van onze nieuwste tool aan: de HumanCapitolMonitor®, volg de link voor meer informatie