Terugblik Kickoff Proces en Werkvermogen

Op een nieuwe locatie aan de slag met een nieuw onderwerp

In de introductie weet Duco Molenaar het onderwerp duurzame inzetbaarheid neer te zetten vanuit het perspectief van de medewerker. Een geweldige rivier, waterval en regenboog als metafoor voor gezond en met plezier aan het werk zijn. Maar ook shit, assholes en samenwerking als organisch geheel.

Hij laat vanuit onderzoek zien wat belangrijke stuurfactoren zijn en maakt daarbij onderscheid tussen prestatie- en stuurfactoren. Gekoppeld aan de waardeketen (Porter) zijn niet prestatiefactoren, maar juist stuurfactoren essentieel voor het rendement van de organisatie. Hij geeft aan: “sturen op de inzetbaarheid via proces zal leiden tot verbeterde klanttevredenheid en verbeterd rendement”.

 

procesOm meer inzicht te geven in het meten van proces komt Relinde de Koeijer aan het woord. Zij houdt zich bezig met OPEX binnen het UMCU en is promovenda aan de Erasmus Universiteit. Vanuit haar onderzoek blijkt het welzijn van medewerkers te verbeteren door procesverbetering. Echter, dit is wel onder invloed van “enabling HRM” en het strategisch klimaat. Worden medewerkers niet ondersteund door HRM dan kan het welzijn wel eens minder worden ondanks dat het proces verbeterd. Relinde geeft aan: “Het strategisch klimaat zorgt voor continu verbeteren. Een eenmalige actie is daarom niet wenselijk”.

Marga Driessens, projectleider van het verbetertraject MCLean van het Medisch Centrum Leeuwarden (MCL), sluit hierbij aan. Het gaat volgens haar echt om continu verbeteren. In kleine stapjes steeds beter worden. Zij hoort en ziet binnen het MCL veel positieve reacties van medewerkers naar aanleiding van het verbetertraject. Marga benadrukt: “Belangrijk is dat de verbeteringen weer terugkomen op de afdeling zelf. Het rendement wordt zo weer gebruikt om continu te kunnen verbeteren”.

Samengevat
Procesverbetering lijkt een bijdrage te kunnen leveren aan zowel het rendement als de inzetbaarheid van medewerkers. Hierbij dient aan een aantal voorwaarden te worden voldaan waaronder een goede invulling van HRM, strategisch klimaat en een stapsgewijze aanpak.

Dank
Aan de sprekers en deelnemers nogmaals hartelijk dank voor de bijdrage aan de bijeenkomst. Uw betrokkenheid hebben we erg gewaardeerd.

AANBIEDING
Als bezoeker van de bijeenkomst heeft u de mogelijkheid om de procesvragenlijst kosteloos te koppelen aan het meten van de inzetbaarheid van uw organisatie. Neem hiervoor contact met ons op.

Wilt u meer weten over de kwaliteit van procesverbetering? Of over hoe u HR optimaal invult en toegankelijk maakt voor medewerkers? We gaan graag samen in gesprek.