Weten hoe het écht met je medewerkers gaat, en waar zij behoefte aan hebben?
Ervaringen van klanten
In deze tijd waarin alles ineens anders is, heeft de monitor ons absoluut geholpen om zaken binnen het team bespreekbaar te maken. De balans tussen ontspanning en inspanning is voor mensen met kinderen bijvoorbeeld heel anders dan voor mensen zonder kinderen.
En de zorgen die binnen het team leven verschillen ook per persoon. Alleen al het gesprek hierover voeren is voor ons als team heel belangrijk. We gaan de monitor over een paar weken weer inzetten om te zien of we de juiste aandacht aan de juiste dingen hebben gegeven.
Met de HCM willen wij tijdens de crisisperiode in de gaten houden hoe het met onze medewerkers gaat. Met de uitkomsten kunnen we direct inspelen op de behoeftes van medewerkers om het werk op een zo goed mogelijke en plezierige manier te doen. Nu zijn de uitkomsten gedeeld met de managers en de RvB. Zij gaan de resultaten bespreken in het MT en met hun teamleden. En er zijn al concrete acties uitgezet: computers zijn sneller aangeschaft, beeldschermen, toetsenborden en bureaustoelen zijn thuisbezorgd en WhatsApp groepjes zijn aangemaakt. Alles om beter in contact met elkaar te blijven.
Fijn om te merken dat mijn werkgever betrokken blijft, ook in deze rare tijd. Als team hebben we in een open sfeer de uitkomsten besproken. Het was fijn om herkenning bij collega’s te zien en te merken dat de werkgever de uitkomsten serieus nam.
De Human Capital Monitor was een goede match: deze korte vragenlijst kost de medewerker weinig tijd om in te vullen, is gebruiksvriendelijk en geeft de mogelijkheid om op medewerkersniveau gericht advies te geven. Als organisatie zien we precies op welke thema’s er nog uitdagingen liggen en waar het beter kan.
We hebben gemerkt dat het door de HCM makkelijker is om als medewerker en leidinggevende het gesprek aan te gaan over thema’s die normaal niet zo snel ter sprake komen. Hierdoor konden we onze medewerkers in een vroeger stadium hulp bieden.
Binnen onze organisatie is een meting uitgevoerd met de HumanCapitalMonitor®. We zijn blij verrast dat de respons zo hoog is uitgevallen. Verbinding met collega’s en de organisatie bleek wat extra aandacht nodig te hebben.
Vanaf 1 juni zijn we in twee teams op kantoor gaan werken om met elkaar in contact te blijven. Eind juni gaan we de HCM nogmaals inzetten om te kijken hoe we er dan voor staan.
Binnen ons bedrijf hebben we 6 weken na de eerste meting een tweede meting gedaan. Het mooie was dat we zagen dat op het thema ‘Verbinding’ er hoger werd gescoord dan de eerste keer. Dit kwam door de vele activiteiten die we digitaal met elkaar hebben kunnen organiseren.
Op het thema ‘Zorgen voor de toekomst’ zagen we ook een hogere score. Dit vonden we niet perse negatief. Het is juist realistisch om je als medewerker zorgen te maken over de toekomst. Het kan niet anders dan dat de lock down iedereen zal raken en het is dus goed om bewust om te gaan met dat wat je nu hebt en je stinkende best te doen om dat minimaal te behouden. De monitor was voor ons een mooi middel om dingen bespreekbaar te maken.